top of page

חשמל זמני באתרי בניה .

הסגר והקפאת העבודה בגלל הקורונה , הסתיים, וננסה להיות אופטימים , ולקוות שהתפרצות חדשה לא תיקרה .

אבל כבר היום , התחשמל פועל בן 28 באתר בניה ברח' זכריה הנביא בבית שמש.

ברוב אתרי העבודה , החשמל הזמני נחתם בזמן החוזה עם הקבלן חשמל ובדרך כלל , זה סעיף ללא תשלום. כלומר קבלן החשמל , צריך "על חשבונו" להקים את כל תשתית החשמל הזמני .

מאחר וגם ככה המחירים בתחום החשמל בתחום הבניה , נמוכים מאוד , רמת החשמל הזמני תהיה במקרה הטוב , סבירה.

לפי משרד העבודה , חובה לבצע בדיקת בודק מוסמך ( שלב 3) , כי לקבל חיבור שכזה , וכמובן כולל את ביקורת חח"י שמזינה את המתקן ( זמנית).

אך מאחר והפרוייקט בהתחלת ההקמה , יש צורך רק בלוח ראשי לפי התקן .

בהמשך שהבניין מתרומם , ומגיעים בעלי מקצוע רבים , החשמל הזמני , בחלק מהאתרים נהפך למלכודות מוות :

כבלים מאריכים ללא תקן נפרסים מכל נקודה אפשרית , לוחות משנה קומתיים ( המותרים עד 25 אמפר ) , מוחלפים לעד 50 אמפר , שקעים ולוחות נשברים ונשלפים מקיבועם , ומים נוזלים בכל נקודה כמעט כולל על לוחות החשמל ( דרך הפירים) , מנורות חשמל תלויות מתח ת לגובה 2 מ' ולרוב תלויים רק על החוטים שלהם .

הבדיקות השגרתיות הנדרשות באתר עבודה על פי משרד העבודה , כמעט ואינם מיושמות .

הבדיקות הנדרשות באתר עבודה ( חשמל זמני)



לענין זה " חשמלאי מעשי " ו" חשמלאי בודק " למרות החשיבות הגדולה וסכנת הנפשות הכרוכה במתקן חשמל באתרי עבודה , קבלני הבניין והיזמים , אינם מייחסים לתחום זה את החשיבות הנדרשת וזאת למרות שחלילה , אירוע התחשמלות באתר , יכול להשבית את האתר לתקופה לא קצרה ובכלל , חשמל זמני לא תקני, גורם להפרעות רבות בעבודה ויכול להשבית צוותים רבים מעבודתם .

ניהול חשמל זמני באתר עבודה , צריך להיות יותר רציני ואחראי ולא יכול להיות באחריות קבלן החשמל . לשם כך יש להזמין בודק / חשמלאי בעל ציוד מתאים ושזו עבודתו , בתקופות הנרשמות לפי הטבלה שצרפתי, שיבצע את הבדיקות שנדרשות וימסור דוח מסודר שהוא אחראי עליו.

הליך נוסף שהייתי מוסיף , הוא , "אישור חשמלאי" על ציוד וכלי עבודה חשמליים שמכניסים העובדים לאתר . כבר נקלעתי לאתר עבודה שהחשמל "קפץ" שם כל הזמן ולא הצליחו לעבוד , עד שגיליתי קומקום מקצר , במגורי העובדים ( חיבור עוקף שהגיע מהלוח הראשי) .

מנסיון שלי , העלות הנוספת לבדיקות הנ"ל , מתקזזות ומשתלמות בסופו של דבר , בזכות זה שהאתר יהיה תיקני מבחינת החוק וכמו כן , איכות החשמל תהיה גבוהה וכך לא יעצרו הצוותים הפועלים בגלל חשמל ש"נפל" .

335 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page