top of page

בלוח החשמל שלנו הכל למעלה , ועדיין אין חשמל ? יכול להיות זה קשור לנתיך של חברת חשמל

אז כמו בוודאי ששמתם לב החורף הגיע , ובהמשך לכתבה הקודמת שלי , שכדאי לעיין בה , נתקלתי בבעיות נוספות שמתרחשות בעקבות צריכת החשמל המוגברת . בכתבה זו , המיועדת דווקא בעיקר לקהל הפרטי ול"אזרח הפשוט" , אנסה להסביר את נושא הפסקת החשמל בבית לאחר ש"נשרף" ה"פקק" של חברת חשמל ,במילים שכל אחד יכול להבין ולישם במידת הצורך .

בזמן שהנתיך/"מפסק" של חברת חשמל , ניתך/"קפץ"/"נשרף" , לא יהיה חשמל בכל הדירה עד שחברת חשמל מגיעה לסדר את התקלה .

זמן המתנה לעובד חברת חשמל יכול להגיע עד ל-3 שעות , ובזמן סערה אף יותר .

הערה חשובה : אסור לאף אחד , פרט לעובד חברת חשמל , לגעת בציוד ובנתיכים השייכים לחברת חשמל . אפילו חשמלאי בעל רשיון אינו רשאי לגעת בציוד חברת חשמל . פעולה שכזו , הינה פלילית.

אז מדוע הנתיך של חברת חשמל ניתך?

הנתיכים הנמצאים בתחום חברת חשמל , כשמם כן הם , נתיכים .

נתיך – מבטח הפועל על ידי התכת אלמנט ניתך . כך שברגע שהוא ניתך , הוא סיים את תפקידו ויש צורך בהגעת של עובד חברת חשמל להחליפו בחדש.

הסיבה העיקרית שנתיכי חברת חשמל ניתכים , הם בגלל , לוח חשמל שאינו מסודר ובנוי לפי תקן החשמל , ובדרך כלל מדובר בלוח חשמל שאין לו מפסק ראשי , ואו שהמפסק הראשי הוחלף בגדול יותר , ללא תיאום מתאים עם חברת חשמל .


בלוח החשמל שלנו , ישנם מא"זים/"מפסקים" – שזה מבטח חצי אוטומטי המגיב בזמן עליית טמפרטורה ואו עליית זרם שמפעילה את המערכת המגנטית של המבטח . יחסית מדובר במוצר "חכם" שמיועד להמשיך לעבוד גם במקרים של קפיצות זרם קצרות (כגון: התנעת מזגן).

גם שהמבטח מסוג זה "קופץ" , פשוט נגשים ללוח החשמל ואפשר ל"הרים " אותו ולהחזיר את החשמל לדירה . ובכך תפקידו העיקרי של המספק הראשי בלוח החשמל שלנו הוא למנוע את "שריפת" הנתיך של חברת חשמל .

כאשר מתרחשת ההפסקת חשמל בגלל נתיך "שרוף " של חברת חשמל , הזמנת חשמלאי היא מיותרת , מכיוון שהוא אינו יכול לעשות שום דבר ועדיין את דמי הביקור שלו הוא יקח (ובצדק).

אז איך ניתן לבדוק לבד , האם הבעיה היא הנתיך של חברת חשמל או , בעיה אצלנו במתקן החשמלי?

הפעולות הבאות , מותרות , גם למי שאין לו רשיון חשמלאי .

1. ניגשים ללוח החשמל ומורידים את כל המפסקים ( כלומר מנתקים את כל המפסקים).

2. חוזרים הביתה ומכבים את המכשירים זוללי החשמל ( דוד, תנור וכו).

3. חוזרים ללוח החשמל ( זה מספיק זמן למקרה שהתקלה היא בהתחממות המבטחים ) ומרימים את כל המבטחים למצב פעולה .

4. לוחצים על לחצן ההפעלה של ממסר הפחת " הכפתור האפור " (ממסר פחת הוא חובה בכל לוח דירתי) .


5. במידה וממסר הפחת ,"קפץ"(הכפתור האדום מצביע למטה ) בעקבות לחיצה על לחצן הבדיקה , ניתן להרים שוב את ממסר הפחת "הכפתור האדום" וסביר להניח שהחשמל חזר .

במידה ואין שום תגובה בזמן לחיצה על לחצן הבדיקה של ממסר הפחת , האפשרות הסבירה ביותר היא כי , הנתיך של חברת חשמל , " נשרף" וצריך להזמינם על מנת להחליפו.

הפתרון המוצע , הוא ישים רק במקרה של ממסר פחת תקין( הרי אנחנו בודקים פעם בחודש , את תקינות ממסר הפחת ע"י לחיצה בלחצן הבדיקה "הלחצן האפור" ) ושהמבטח הראשי תקין .

אין לראות בהסברים שלי מעבר להמלצה בלבד.

כל תופעה חשמלית מעבר למה שציינתי יש להזמין חשמלאי בעל רישיון מתאים .

1,510 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page